Pentru o inimă sănătoasă

Începând cu anul 2000, în data de 29 septembrie a fiecărui an este celebrată Ziua Mondială a Inimii, pornind de la inițiativa Federației Mondiale a Inimii, sub patronajul Organizației Mondiale a Sănătății și al UNESCO.

Citește mai mult

Recomandări | Hipertensiunea arterială

Dr. Camelia Zahariea, medic specialist cardiolog în cadrul Centrului Medical Multidisciplinar Bella Praxis, vine cu o serie de sfaturi privind stilul de viață al pacienților cu hipertensiune arterială. Recomandările doamnei doctor includ: 

Citește mai mult

Ecranele, somnul și insomniile

Când seara, înainte de culcare, ne uităm pe telefon ori la televizor, ochii noștri sunt expuși la un flux de fotoni ce transmite creierului mesajul “Rămâi treaz, nu e cazul să dormi încă!”. Lumina ecranelor inhibă funcția creierului de secretare a melatoninei, hormon implicat în inducerea senzației de somn. Zăbovind până după miezul nopții pe telefon ori tabletă, se ajunge adesea la un somn sub 6 ore pe noapte.

În timpul somnului, neuronii activi se odihnesc, însă mai mult de-atât, celulele gliale curăță toxinele produse de neuroni. Când în loc de un somn de 7-8 ore, dormim doar 5 ore, toxinele nu mai sunt eliminate. Somnul insuficient conduce la scăderea atenției pe parcursul zilei, memoria ne poate juca feste, capacitatea de a gândi și rezolva probleme este afectată. Este dat peste cap nivelul insulinei, cu rol în reglarea metabolismului, fapt ce crește șansele de a mânca mai mult și de a lua în greutate.

Una dintre soluții este renunțarea la a mai privi pe telefon ori la televizor cu cel puțin o oră înainte de somn, oferindu-ne o pauză menită să ne pregătească pentru un somn mai odihnitor. De asemenea, de notat faptul că practicarea unei activități fizice regulate normalizează producția de melatonină la nivelul creierului și ajută la îmbunătățirea obiceiurilor de somn. Un somn de mai bună calitate intensifică funcțiile cerebrale, ne ajută să luăm decizii mai bune pe toate planurile vieții și ne îmbunătățește starea de spirit. Insuficiența cronică de somn aproape dublează riscul de obezitate, fiind asociată cu depresia și un creier leneș.

„Există convingerea că muncind mai mult, avem parte de un somn mai bun. Nu este adevărat. Avem nevoie și de activități care ne relaxează, echilibrul muncă-relaxare fiind unul dintre factorii ce sprijină un somn de calitate, alături de mișcare, exercițiile de respirație sau ritualurile de dinainte de culcare, cum ar fi cititul unei cărți.” – consideră Mihaela Olariu, psiholog în cadrul Centrului Medical Multidisciplinar Bella Praxis. “Unele persoane privesc seara la televizor tocmai pentru a adormi, senzația de oboseală a ochilor fiind asociată cu inducerea somnului, însă creierul rămâne într-o stare de solicitare ce nu e compatibilă cu un somn sănătos.”, adaugă colega noastră.

Somn odihnitor, fără telefon ori televizor!