Exercițiile fizice și longevitatea

Viața noastră de zi cu zi a devenit caracterizată de un stil de viață sedentar, în care cei mai mulți dintre noi își petrec zilele stând jos – lucrând la calculator, uitându-se la TV sau conducând. Lipsa unei activități fizice îi răpește creierului capacitatea de a funcționa în parametri optimi și este legată de apariția obezității, a hipertensiunii arteriale, de un risc crescut de a suferi de depresie, deteriorare cognitivă și nu numai.

Exercițiile fizice sunt o fântână de tinerețe pentru sănătatea noastră, lipsa mișcării fiind a patra cea mai comună cauză de deces care ar putea fi prevenită, după fumat, hipertensiune și obezitate.

Noi și noi studii de cercetare făcute publice demonstrează că activitatea fizică nu numai că duce la creșterea duratei vieții, ci influențează și calitatea acesteia. Iată câteva dintre concluziile formulate de acestea:

  1. Persoanele cu pasul vioi își păstrează tinerețea

Un studiu recent a demonstrat că, după 65 de ani, viteza mersului devine un indicator al longevității. Totodată, cercetătorii de la Universitatea St. Andrews din Scoția au dezvăluit că lipsa de elasticitate a pielii, care tinde să atârne pe gât și pe obraji, este cel mai pronunțat efect al îmbătrânirii fără mișcare. Fruntea și zona ochilor au, de asemenea, tendința de a se umfla mai mult la persoanele inactive.

  1. Exercițiile de menținere a echilibrului te vor ajuta să îmbătrânești cu grație

Exercițiile blânde, precum yoga, tai-chi sau cele de respirație cresc echilibrul, ceea ce duce la scăderea probabilității de a cădea și, implicit, la reducerea șanselor de accidentare și a complicațiilor asociate lor.

  1. Cu cât sunt mușchii mai puternici, cu atât riști mai puțin să ai Alzheimer

Conform unor cercetări realizate la Rush University Medical Center din Chicago – SUA, o forță musculară mai mare este asociată unui risc mai mic de Alzheimer și alte deteriorări cognitive ușoare. Activitatea fizică, mai ales cea aerobică, diminuează pierderile de țesut cerebral la adulții care înaintează în vârstă.

  1. Cei care fac mișcare își încetinesc ceasul biologic

Activitatea fizică îmbunătățește capacitatea organismului de a-și întreține telomerii prin intensificarea activității telomerazei, enzima care îi construiește și repară. Telomerii sunt acea parte a cromozomilor care controlează procesul de îmbătrânire. Ei sunt ceasul tău biologic. Când ești tânăr, telomerii tăi sunt mai lungi și se scurtează progresiv, odată cu înaintarea în vârstă. Dar rata cu care se întâmplă acest lucru este influențată în mod direct de stilul de viață ales. Prin urmare, indiferent de vârstă, persoanele mai sănătoase au telomeri mai lungi decât cele cu probleme de sănătate.

În plus, alte beneficii ale exercițiilor fizice practicate în mod regulat sunt un somn mai odihnitor, intensificarea circulației sanguine și mai buna irigare a creierului, stimularea producției de noi celule cerebrale, ameliorarea anxietății, îmbunătățirea stării de spirit. Un studiu de cercetare din 2008 a descoperit că, dacă ești o persoană activă din punct de vedere fizic, cei fi mai înclinat să optezi pentru alimente care sunt mai sănătoase și să gestionezi mai bine stresul.

Așteaptă-te să dureze ceva timp senzația de disconfort dată de încercarea de a adăuga o nouă rutină, precum practicarea de câteva ori pe săptămână a unei activități fizice, în viața ta. Creierului îi place constanța, dar poate fi antrenat să se schimbe, să evolueze. Treci peste disconfort, până când exercițiile vor deveni un obicei familiar și de rutină, precum periatul dinților.

 

Recomandări | Varicele

Odată cu înaintarea în vârstă, aproximativ 6 din 10 persoane prezintă diverse forme de afectare venoasă la nivelul membrelor inferioare. Câteva măsuri și-au dovedit eficiența în prevenția apariției/agrăvarii varicelor și în reducerea simptomatologiei produse de acestea.

Citește mai mult