Top 4 alimente generatoare de stres

Finalizarea la timp a unei activități la serviciu. Organizarea pentru vizita rudelor sau ajutarea copiilor pe ultima sută de metri pentru un proiect la școală. Indiferent în ce etapă a vieții ne aflăm, e foarte probabil că experimentăm stresul zi de zi. În timp ce unele situații stresante pot avea efect pozitiv, inspirându-ne să facem schimbări în viața noastră sau aprinzând „scânteia” pentru a termina ceva la timp, a avea parte de situații stresante prea des sau pentru o perioadă prea mare de timp este nefavorabil pentru sănătate.

Stresul cronic este cauza unei largi game de probleme de sănătate, de la creșterea în greutate la inflamații în corp și capacitate redusă de concentrare. Nu doar situațiile conflictuale pot genera stres: un efect similar negativ îl au și anumite alimente. Evitarea lor sprijină sănătatea noastră:

  1. Zahărul

Când vine vorba de reducerea stresului, zahărul este unul dintre primele ingrediente de redus din alimentație. Atunci când suntem stresați, glandele suprarenale produc mai mult cortizol. Aceste este un hormon responsabil în a ne ajuta să gestionăm stresul și nivelul glicemiei. Atunci când consumăm alimente bogate în zahăr, glicemia crește. Corpul trebuie să elibereze cortizol suplimentar pentru a echilibra zahărul din sânge. Însă un nivel mare de cortizol poate cauza probleme cu somnul, imunitate scăzută, dureri de cap și senzație acută de foame. Totodată, fluctuația rapidă a nivelului zahărului din sânge induce emoții similare celor generate de stres, incluzând anxietate și teamă.

Reducerea consumului de alimente ce conțin zahăr – precum produse de patiserie, iaurturi dulci, băuturile carbogazoase și creșterea consumului de alimente integrale ajută la menținerea unui nivel stabil al glicemiei, ceea ce echivalează cu un mai bun echilibru emoțional, mai puțin stres și un corp mai sănătos.

  1. Îndulcitorii artificiali

Zahărul în sine nu este un aliment sănătos. Adesea, produsele alimentare nu sunt îndulcite cu zahăr real, ci îndulcitori artificiali. Aceștia pot conduce la afecțiuni precum dureri de cap, boli metabolice și afecțiuni cardiovasculare. Totodată, formează o dependență de tot ceea ce e dulce, făcându-ne să mâncăm și mai multe alimente îndulcite și nesănătoase. În plus, îndulcitorii artificiali au efecte secundare ce pot conduce la stres suplimentar. Aspartamul, de exemplu, folosit în peste 6000 de alimente și băuturi, poate cauza migrene, tulburări de comportament și episoade maniace. Asemenea oricăror alte tipuri de zahăr, îndulcitorii artificiali nu au efecte bune asupra glicemiei.

  1. Alcoolul

Alcoolul în exces adaugă și mai mult stres vieții, crește tensiunea arterială, ritmul cardiac, iar zahărul ce se găsește de regulă în băuturile alcoolice contribuie la și el în aceeași direcție. Alcoolul perturbă somnul, ceea ce înseamnă că deși o persoană ce consumă alcool va adormi mai repede, nu va avea parte de un somnul odihnitor necesar pentru a se simți în formă a doua zi. Rezultatul este o dimineață cu oboseală și, firește, mai mult stres.

  1. Cofeina în exces

Mai multe cești de cafea consumate în fiecare zi au un efect stimulativ intens asupra sistemului nervos, conducând la creșterea tensiunii arteriale și a ritmului cardiac, precum și a stării de anxietate. De altfel, unul dintre primele lucruri ce ajută o persoană ce suferă de anxietate este renunțarea la cofeină. De notat faptul că nu doar în cafea se găsește cofeina, ci și în alte băuturi, precum anumite tipuri de ceai, băuturi energizante sau ciocolată.

TESTARE GRATUITĂ GLICEMIE

În fiecare an, data de 14 noiembrie marchează Ziua Mondială a Diabetului, la iniţiativa Federaţiei Internaţionale de Diabet, cu sprijinul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Tema acestui an este „Femeile și diabetul – dreptul nostru la un viitor sănătos”.

Diabetul este o boală cronică care apare atunci când pancreasul nu produce suficientă insulină sau când organismul nu poate utiliza eficient insulina pe care o produce. Hiperglicemia sau nivelul ridicat de zahăr din sânge este un efect al diabetului zaharat necontrolat. De-a lungul timpului, diabetul poate afecta inima, vasele de sânge, ochii, rinichii și nervii. O dietă sănătoasă, activitatea fizică regulată, menținerea unei greutăți corporale normale și evitarea consumului de tutun pot preveni sau întârzia instalarea diabetului de tip 2.

Conform datelor Federației Internaționale de Diabet, la nivel mondial, numărul persoanelor afectate de diabet se apropie de 422 de milioane, iar anual, în rândul acestora se înregistrează peste 5 milioane de decese. În cazurile de diabet de tip 2, se estimează că, printr-o alimentație corectă și exerciții fizice, poate fi împiedicată sau întârziată apariția diabetului până la 70% din cazuri, până la nivelul anului 2035, însemnând 150 de milioane de persoane. Numărul diabeticilor, la nivel mondial, se estimează că va ajunge, în anul 2035, la 600 de milioane.

Centrul Medical Multidisciplinar BELLA PRAXIS se alătură eforturilor generale în lupta împotriva diabetului printr-o campanie de screening și informare a populației. Specialiștii noștri vă așteaptă pentru a vă ajuta să controlați diabetul și să evitați complicațiile grave.

Glicemia este una dintre analizele ce sprijină depistarea precoce a diabetului. Marți, 14 noiembrie 2017, vă veți putea testa gratuit glicemia, cu aflarea rezultatului pe lor. Vă așteptăm la sediul nostru din Pașcani, Aleea Tineretului nr. 4, între orele 9:00-17:00.

RECOMANDĂRI | INSUFICIENȚA CARDIACĂ

Dr. Camelia Zahariea, medic specialist cardiolog în cadrul Centrului Medical Multidisciplinar Bella Praxis, după sfaturile în cazul pacienților cu hipertensiune arterială și a celor cu varice la nivelul membrelor inferioare, ne oferă astăzi recomandări privind stilul de viață al pacienților cu insuficiență cardiacă: 

Citește mai mult